AIR LIFT – czyli końcowe poprawki

Temat zamontowania dodatkowych poduszek powietrznych w tylnym zawieszeniu kiedyś już rozważaliśmy. Jednak na dłuższy czas ucichł w natłoku innych spraw i dopiero ostatnio okazało się, że będzie to najlepsze rozwiązanie. Powody?

  1. Z każdym kolejnym elementem wyposażenia waga pojazdu zwiększa się. Co prawda nie ma tragedii bo auto dotychczas waży około 2650 kg, ale pomimo zamontowania sprężyn HD tył lekko opada…
  2. Możliwość regulacji tyłu góra – dół pozwoliło podnieść tył auta co zwiększyło prześwit i poprawiło jego wygląd.
  3. Poduszki odciążą w czasie jazdy amortyzatory i powinny wydłużyć ich żywotność.
  4. Auto zaczęło lepiej trzymać się drogi pomimo wysokiego środka ciężkości.
  5. Możliwość poziomowania auta na kempingach w trudnym terenie.
  6. ………..

IMAG6973Sam montaż poduszek nie jest zbyt skomplikowany. Jednak z włożeniem pierwszej wewnątrz sprężyny trochę się męczyliśmy.

IMAG7137Kluczem było maksymalne podniesienie auta na ramie i opuszczenie osi. Na podnośniku hydraulicznym w warsztacie byłoby na pewno szybciej, ale kiedy człowiek się uprze że zrobi coś sam… to to zrobi. Oczywiście z ogromną pomocą żony 🙂

Screenshot_2018-08-19 Izabela Krzysiek ( ludziepodrozuja pl) • Zdjęcia i filmy na InstagramieKiedy już udało się wpasować poduszkę na swoje miejsce, nad nią i pod nią włożyliśmy dołączone do zestawu montażowego podkładki z bakielitu, na których spoczywa ciężar auta i rozkłada się ciśnienie wewnątrz poduszek.

IMAG7102IMAG7114IMAG7159Z drugą stroną poszło sporo łatwiej i w 2 godziny auto stało znowu na własnych kołach.

Podstawowy zestaw montażowy poduszek rozbudowaliśmy o dwa manometry umieszczone na konsoli wewnątrz kabiny.

IMAG7228Oddzielne wskazania pokazują ciśnienie w obu poduszkach. Jest to ważne do prawidłowej eksploatacji ich w czasie użytkowania. Należy kontrolować aby wartość ciśnienia nie spadła poniżej 5 PSI, ponieważ pracująca sprężyna może uszkodzić poduszkę bez powietrza wewnątrz. Ułatwia to też kontrolę maksymalnego ciśnienia które wynosi 35 PSI.

IMAG7219Pozostało jeszcze rozprowadzenie wężyków od powietrza pod podwoziem i zabezpieczenie ich przed drganiami w czasie jazdy. Zaworki od obu poduszek umieściliśmy w dogodnym i nie narażonym na uszkodzenia miejscu na słupku drzwi kierowcy. Można wygodnie dopompować i upuszczać powietrze z instalacji.

IMAG7226Istnieje możliwość rozbudowy systemu o sprężarkę i elektrozawory, aby nawet w czasie jazdy móc korygować ciśnienie w poduszkach. Jest to super sprawa, jednak nasz budżet na ten moment już nie przewiduje takich ekstrawagancji… 🙂