Opis projektu MS Chrobry

MS CHROBRY

OSTATNI TRANSATLANTYK MIĘDZYWOJENNEJ POLSKI –

Emigracja a tęsknota za Polską

Projekt 2013

Kim jesteśmy i co planujemy

Jesteśmy małżeństwem podróżników. Nasz ostatni projekt  2012 obejmował wyjazd do Azji. W dziewięć i pół tygodnia odwiedziliśmy Singapur, Malezję, Tajlandię, Laos, Wietnam i Kambodżę. Całość projektu 2012 została opisana na stronie www.ludziepodrozuja.pl. Nasze doświadczenia opierają się na samodzielnych realizacjach wyprawy, podczas której musieliśmy zorganizować zarówno transport, nocleg jak i wyżywienie. Do naszych doświadczeń należy też dokładne opracowywanie logistyczne trasy wyprawy.

Na rok 2013 planujemy odwiedzenie Argentyny , Chile i Wyspy Wielkanocnej, a wszystko to w  ramach poszukiwań potomków emigrantów, którzy wypłynęli do Ameryki Południowej podczas jedynego rejsu pasażerskiego transatlantyku MS Chrobry w lipcu 1939 roku, o czym szerzej możecie Państwo przeczytać w zarysie historycznym poniżej.

Cel projektu:

·         Przekazanie wiedzy Polakom na emigracji o Polsce i Gdyni

·         Integracja Polaków przebywających w Argentynie na emigracji

·         Poznanie kultury Polonii w Argentynie i Brazylii

·         Pokazanie Polakom w Polsce jak żyją rodacy na emigracji, jak kultywują tradycje

Cele pośrednie:

·         Przygotowanie artykułu o trzech rodzinach potomków pasażerów MS Chrobry

·         Znalezienie i przekazania dla Muzeum Emigracji w Gdyni zdjęć dokumentujących emigrację MS Chrobrym w 1939 roku

Etapy projektu:

Czas projektu to okres 2 lat. W pierwszym roku planujemy zebranie wszelkich informacji o pasażerach statku MS Chrobry, przygotowanie się do spotkań w Argentynie, opracowanie planu logistycznego, budżetu, sposobów finansowania.  Drugi rok to wyjazd trzymiesięczny do Argentyny i Chille, a także przygotowanie artykułów, publikacji i spotkań w Polsce.

Plan projektu zakłada:

1.   Zebranie informacji w Polsce o pasażerach statku MS Chrobry.

2.   Próba odnalezienia potomków pasażerów MS Chrobry

3.   Kontakt z Polonią w Argentynie w celu ustalenia możliwości spotkań i prezentacji

4.   Wyjazd do Argentyny – spotkania/prezentacje dla Polonii

5.   Przygotowanie artykułu

6.    Publikacja na stronie internetowej

7.   Spotkania w Polsce przedstawiające życie emigracji w Argentynie

Szczegółowy opis etapów projektu:

1.   Zebranie informacji w Polsce o pasażerach statku MS Chrobry.

a.    Kontakt z archiwum państwowym w Gdańsku (lista pasażerów)

b.   Kontakt z potomkami kapitana rejsu – E. Pacewicza

c.    Książki – kpt. Borcharda, W.Gombrowicza,  – lektura

d.   Kontakt z Muzeum Emigracji w Gdyni

e.    Stowarzyszenie „Wspólnota Polska” – Biuro Zarządu Krajowego

2.   Próba odnalezienia potomków pasażerów MS Chrobry

a.    Kontakt z ambasadą w Brazylii

b.   Kontakt z ambasadą w Argentynie

c.    Kontakt z konsulatem w Chille

d.   Kontakt z konsulatem w Paragwaju

e.    Kontakt ze środowiskiem polonijnym

·   Biblioteka im I. Domeyki w Buenos Aires

f.     Kontakt z osobami prywatnymi

·   Poszukiwania przez portale społecznościowe NK, Facebook, inne

3.   Kontakt z Polonią w Argentynie w celu ustalenia możliwości spotkań i prezentacji

4.   Wyjazd do Argentyny i Brazylii  – spotkania/prezentacje dla Polonii

5.   Przygotowanie artykułu

6.    Publikacja na stronie internetowej

7.   Spotkania w Polsce przedstawiające życie emigracji w Argentynie i Brazylii

Tło historyczne

Gdynia ulica Polska 1. To miejsce gdzie do dziś stoi budynek Dworca Morskiego. Oddany do użytku 8 grudnia 1933 roku dla wielu stał się symbolem wolnej Polski, a jego otwarcie do dziś uznaje sie jako oficjalną datę uruchomienia gdyńskiego portu pasażerskiego.

Ten adres to początek drogi tysięcy pasażerów, którzy wyjeżdżali z Polski na pokładach transatlantyków. To z Gdyni regularne linie żeglowały do Stanów Zjednoczonych i Ameryki Południowej.

Dla wielu Dworzec Morski był miejscem pożegnania z Polską. stąd w poszukiwaniu nowego życia wypływali polscy emigranci.

Od 1934 roku działała w Gdyni polsko-duńska spółka akcyjna, utworzona z Polskiego Transatlantyckiego Towarzystwa Okrętowego – Gdynia-Ameryka Linie Żeglugowe S.A. (GAL, Gdynia America Line)

W marcu 1937 roku GAL zamówił dwa niemalże bliźniacze statki pasażerskie: jeden w Nakskov a drugi w Newcastle. Statki przeznaczone były na linię południowoamerykańską i otrzymały nazwy Chrobry i Sobieski. Obydwa klasyfikowane przez Lloyd’s Register.

MS Chrobry został zwodowany w lutym 1939 roku, a 29 lipca 1939 roku wypłynął w swój dziewiczy rejs do Ameryki Południowej. Był ostatnim nowo zbudowanym transatlantykiem dla polskiej bandery handlowej Polski międzywojennej.

W dniu 1 września 1939 roku MS Chrobry znajdował się w Brazylii. Stamtąd popłynął przez Atlantyk do portu w Southampton. W listopadzie został oddany w czarter Brytyjczykom i przebudowany na transportowiec dla potrzeb wojska. W grudniu 1939 roku wziął udział w konwoju transatlantyckim do Halifax, a w kwietniu 1940 roku w kampanii norweskiej. W maju 1940 roku, gdy przybył do Harstad po oddziały Gwardii Irlandzkiej, został zaatakowany przez bombowce hitlerowskie i stanął w płomieniach

Zatonął po pożarze w nocy z 14 na 15 maja 1940 pod Bodo (Norwegia) zbombardowany przez lotnictwo niemieckie. Ironią losu pewnie było, ze pilotem był Niemiec polskiego pochodzenia o wdzięcznym nazwisku Robert Kowalewski

Zdołano uratować większość załogi i przewożonych żołnierzy, a wrak statku zatonął w wyniku umyślnego storpedowania przez samolot brytyjski.

Budżet:

Budżet zakłada zakup biletów lotniczych do Buenos Aires. Transport motocykli do Argentyny. W budżecie planujemy również pozycję transportu codziennego, zakładamy codzienne przejechanie około 200 km. Motory o spalaniu około 4,5 l/100 km, daje nam to w sumie na 2 motory 1080 litrów. W kosztach uwzględniamy również serwisowanie motorów, wymianę oleju i filtrów. Osobny koszt stanowi wyżywienie i nocleg.  Zakładamy, że około 2 miesięcy spędzimy pod namiotem, czyli około 30 dni nocujemy w hostelach, przyjmując średnią cenę 40$ za dobę. Zakładamy również krótką (4 dniową) wizytę na Wyspie Wielkanocnej, oraz jako pozycję w budżecie umieściliśmy ubezpieczenie.

Budżet w obecnym kształcie nie zakłada wydatków na sprzęt taki jak namiot, materace, śpiwory i naczynia.

Zakładany budżet
cena w $ wartość w $
bilety lotnicze główne (z Polski do Argentyny) $ 1400,00 $2800,00
transport motorów z Polski do Argentyny $ 1300,00 $ 2600,00
transport dzienny w Argentynie $ 1512,00
obsługa techniczna/serwisowanie $ 300,00 $ 600,00
wyżywienie 90 dni x40$ $ 4500,00
noclegi 30 dni x 40$ $1200,00
wyspa wielkanocna (opcjonalnie) $800,00 $ 1600,00
bilety wstępów $ 800,00
ubezpieczenie $ 600,00
RAZEM $ 16 212,00