MS CHROBRY
OSTATNI TRANSATLANTYK MIĘDZYWOJENNEJ POLSKI –
Emigracja a tęsknota za Polską
Projekt 2013
Kim jesteśmy i co planujemy
Jesteśmy małżeństwem podróżników. Nasz ostatni projekt 2012 obejmował wyjazd do Azji. W dziewięć i pół tygodnia odwiedziliśmy Singapur, Malezję, Tajlandię, Laos, Wietnam i Kambodżę. Całość projektu 2012 została opisana na stronie www.ludziepodrozuja.pl. Nasze doświadczenia opierają się na samodzielnych realizacjach wyprawy, podczas której musieliśmy zorganizować zarówno transport, nocleg jak i wyżywienie. Do naszych doświadczeń należy też dokładne opracowywanie logistyczne trasy wyprawy.
Na rok 2013 planujemy odwiedzenie Argentyny , Chile i Wyspy Wielkanocnej, a wszystko to w ramach poszukiwań potomków emigrantów, którzy wypłynęli do Ameryki Południowej podczas jedynego rejsu pasażerskiego transatlantyku MS Chrobry w lipcu 1939 roku, o czym szerzej możecie Państwo przeczytać w zarysie historycznym poniżej.
Cel projektu:
· Przekazanie wiedzy Polakom na emigracji o Polsce i Gdyni
· Integracja Polaków przebywających w Argentynie na emigracji
· Poznanie kultury Polonii w Argentynie i Brazylii
· Pokazanie Polakom w Polsce jak żyją rodacy na emigracji, jak kultywują tradycje
Cele pośrednie:
· Przygotowanie artykułu o trzech rodzinach potomków pasażerów MS Chrobry
· Znalezienie i przekazania dla Muzeum Emigracji w Gdyni zdjęć dokumentujących emigrację MS Chrobrym w 1939 roku
Etapy projektu:
Czas projektu to okres 2 lat. W pierwszym roku planujemy zebranie wszelkich informacji o pasażerach statku MS Chrobry, przygotowanie się do spotkań w Argentynie, opracowanie planu logistycznego, budżetu, sposobów finansowania. Drugi rok to wyjazd trzymiesięczny do Argentyny i Chille, a także przygotowanie artykułów, publikacji i spotkań w Polsce.
Plan projektu zakłada:
1. Zebranie informacji w Polsce o pasażerach statku MS Chrobry.
2. Próba odnalezienia potomków pasażerów MS Chrobry
3. Kontakt z Polonią w Argentynie w celu ustalenia możliwości spotkań i prezentacji
4. Wyjazd do Argentyny – spotkania/prezentacje dla Polonii
5. Przygotowanie artykułu
6. Publikacja na stronie internetowej
7. Spotkania w Polsce przedstawiające życie emigracji w Argentynie
Szczegółowy opis etapów projektu:
1. Zebranie informacji w Polsce o pasażerach statku MS Chrobry.
a. Kontakt z archiwum państwowym w Gdańsku (lista pasażerów)
b. Kontakt z potomkami kapitana rejsu – E. Pacewicza
c. Książki – kpt. Borcharda, W.Gombrowicza, – lektura
d. Kontakt z Muzeum Emigracji w Gdyni
e. Stowarzyszenie „Wspólnota Polska” – Biuro Zarządu Krajowego
2. Próba odnalezienia potomków pasażerów MS Chrobry
a. Kontakt z ambasadą w Brazylii
b. Kontakt z ambasadą w Argentynie
c. Kontakt z konsulatem w Chille
d. Kontakt z konsulatem w Paragwaju
e. Kontakt ze środowiskiem polonijnym
· Biblioteka im I. Domeyki w Buenos Aires
f. Kontakt z osobami prywatnymi
· Poszukiwania przez portale społecznościowe NK, Facebook, inne
3. Kontakt z Polonią w Argentynie w celu ustalenia możliwości spotkań i prezentacji
4. Wyjazd do Argentyny i Brazylii – spotkania/prezentacje dla Polonii
5. Przygotowanie artykułu
6. Publikacja na stronie internetowej
7. Spotkania w Polsce przedstawiające życie emigracji w Argentynie i Brazylii
Tło historyczne
Gdynia ulica Polska 1. To miejsce gdzie do dziś stoi budynek Dworca Morskiego. Oddany do użytku 8 grudnia 1933 roku dla wielu stał się symbolem wolnej Polski, a jego otwarcie do dziś uznaje sie jako oficjalną datę uruchomienia gdyńskiego portu pasażerskiego.
Ten adres to początek drogi tysięcy pasażerów, którzy wyjeżdżali z Polski na pokładach transatlantyków. To z Gdyni regularne linie żeglowały do Stanów Zjednoczonych i Ameryki Południowej.
Dla wielu Dworzec Morski był miejscem pożegnania z Polską. stąd w poszukiwaniu nowego życia wypływali polscy emigranci.
Od 1934 roku działała w Gdyni polsko-duńska spółka akcyjna, utworzona z Polskiego Transatlantyckiego Towarzystwa Okrętowego – Gdynia-Ameryka Linie Żeglugowe S.A. (GAL, Gdynia America Line)
W marcu 1937 roku GAL zamówił dwa niemalże bliźniacze statki pasażerskie: jeden w Nakskov a drugi w Newcastle. Statki przeznaczone były na linię południowoamerykańską i otrzymały nazwy Chrobry i Sobieski. Obydwa klasyfikowane przez Lloyd’s Register.
MS Chrobry został zwodowany w lutym 1939 roku, a 29 lipca 1939 roku wypłynął w swój dziewiczy rejs do Ameryki Południowej. Był ostatnim nowo zbudowanym transatlantykiem dla polskiej bandery handlowej Polski międzywojennej.
W dniu 1 września 1939 roku MS Chrobry znajdował się w Brazylii. Stamtąd popłynął przez Atlantyk do portu w Southampton. W listopadzie został oddany w czarter Brytyjczykom i przebudowany na transportowiec dla potrzeb wojska. W grudniu 1939 roku wziął udział w konwoju transatlantyckim do Halifax, a w kwietniu 1940 roku w kampanii norweskiej. W maju 1940 roku, gdy przybył do Harstad po oddziały Gwardii Irlandzkiej, został zaatakowany przez bombowce hitlerowskie i stanął w płomieniach
Zatonął po pożarze w nocy z 14 na 15 maja 1940 pod Bodo (Norwegia) zbombardowany przez lotnictwo niemieckie. Ironią losu pewnie było, ze pilotem był Niemiec polskiego pochodzenia o wdzięcznym nazwisku Robert Kowalewski
Zdołano uratować większość załogi i przewożonych żołnierzy, a wrak statku zatonął w wyniku umyślnego storpedowania przez samolot brytyjski.
Budżet:
Budżet zakłada zakup biletów lotniczych do Buenos Aires. Transport motocykli do Argentyny. W budżecie planujemy również pozycję transportu codziennego, zakładamy codzienne przejechanie około 200 km. Motory o spalaniu około 4,5 l/100 km, daje nam to w sumie na 2 motory 1080 litrów. W kosztach uwzględniamy również serwisowanie motorów, wymianę oleju i filtrów. Osobny koszt stanowi wyżywienie i nocleg. Zakładamy, że około 2 miesięcy spędzimy pod namiotem, czyli około 30 dni nocujemy w hostelach, przyjmując średnią cenę 40$ za dobę. Zakładamy również krótką (4 dniową) wizytę na Wyspie Wielkanocnej, oraz jako pozycję w budżecie umieściliśmy ubezpieczenie.
Budżet w obecnym kształcie nie zakłada wydatków na sprzęt taki jak namiot, materace, śpiwory i naczynia.
cena w $ | wartość w $ | |
bilety lotnicze główne (z Polski do Argentyny) | $ 1400,00 | $2800,00 |
transport motorów z Polski do Argentyny | $ 1300,00 | $ 2600,00 |
transport dzienny w Argentynie | $ 1512,00 | |
obsługa techniczna/serwisowanie | $ 300,00 | $ 600,00 |
wyżywienie 90 dni x40$ | $ 4500,00 | |
noclegi 30 dni x 40$ | $1200,00 | |
wyspa wielkanocna (opcjonalnie) | $800,00 | $ 1600,00 |
bilety wstępów | $ 800,00 | |
ubezpieczenie | $ 600,00 | |
RAZEM | $ 16 212,00 |