Spać (w Defenderze), czy nie spać, oto jest pytanie… czyli budujemy zabudowę wyprawową

Nadszedł czas na prace nad zabudową mieszkalną tylnej części Defendera. Długo czekaliśmy na ten moment. Poszczególne etapy budowy auta wyprawowego wymagają różnej wiedzy i różnych umiejętności. Szczególnie w wypadku kiedy robi się wszystko, albo prawie wszystko samemu. Kilka miesięcy temu spotkała nas bolesna przygoda w drodze powrotnej ze stolicy, mianowicie poważnej awarii uległ silnik. Pękł wał korbowy… Opóźniło to nasze działania i MOCNO nadwyrężyło budżet przeznaczony na sprzęt. Jednak co nas nie zabije, to nas wzmocni i w myśl tej maksymy działamy dalej.

IMAG4011

Koncepcji zabudowy mieszkalnej Defendera 110 jest zapewne tyle, ilu jego właścicieli. Być może nawet wszystkie są właściwe i trafione, ponieważ każdy z nas ma inne potrzeby i wymagania, co do swojego wymarzonego pojazdu wyprawowego.  Na początku swojej przygody z „landroveryzmem”, mieliśmy okazję zapoznać się z dwoma skrajnymi rozwiązaniami części mieszkalnej. Zupełnym przypadkiem podczas rejsu do Ameryki Południowej płynęliśmy z dwiema francuskimi parami podróżującymi właśnie Defenderami. Na jednym zamontowana była kabina wyprawowa znanej francuskiej firmy z wszelkimi wygodami i wyposażeniem potrzebnym do długotrwałego podróżowania. Drugim pojazdem była dwudrzwiowa 110, mocno zmodyfikowana samodzielnie przez właściciela, łącznie z podnoszonym dachem, systemem szafek i schowków, zadaszeń i innych usprawnień. Podczas prawie 5 tygodniowego rejsu przez Atlantyk mieliśmy wielokrotnie okazję rozmawiać o naszych pojazdach i wymieniać się doświadczeniami.

Ta wiedza oraz informacje i inspiracje z internetu dały nam obraz tego co chcemy zrobić. Jakie mamy wymagana i na jakie kompromisy musimy się zgodzić podczas tego etapu prac. Poniżej fotki z wykonania głównych elementów szafek, stolików, dwóch warstw izolacji i mnóstwa detali z którymi trzeba było się borykać podczas prac…

4

Wygłuszanie i izolacja nowych okien

5

Wewnątrz instalacja do oświetlenia bocznego

Żeby usprawnić komunikację i powiększyć nieco wnętrze hotelowe musieliśmy lekko podciąć ściankę grodziową oddzielającą część kierowcy i pasażera.

IMAG4292IMAG4297

Potem dokładnie uszczelniliśmy i przynitowaliśmy podłogę, która była całkowicie odnowiona.

IMAG4304

Pierwsza warstwa maty butylowej 2 mm. Ma za zadanie wytłumić niskie dźwięki i zlikwidować wibrację płaskich elementów metalowych poszycia.

IMAG4305Następie na całej powierzchni kleimy drugą warstwę  wodoodpornej i niepalnej pianki butylowej 13 mm. Wytłumia i izoluje termicznie wnętrze zwiększając komfort.

IMAG4335

Po dopasowaniu i ułożeniu powierzchni ze sklejki bazowej można było wreszcie zrobic pierwszą przymiarkę do spania :)

IMAG4343Po tych wszystkich pracach mogliśmy zakupić materiał na właściwą część zabudowy.

10

Sklejka 6, 10 i 15 mm na zabudowę

1112

Uzyskanie wystarczająco dużego miejsca do spania dla dwojga przy jednoczesnym umieszczeniu szafek po boku możliwe było dzięki wcięciu ich na wysokości platformy do spania. W pierwszej wersji szafki te miały być na całej wysokości lewej ścianki. Jednak jak to zwykle w życiu bywa, aż dwukrotnie zmienialiśmy nasze założenia. Pośrednim wariantem miała być ciemna lewa strona, bez okien, z blatem roboczym. Dlatego na tamtym etapie zamówiliśmy tylko dwa nowe okna na prawą stronę, a materiał o tym jest TU. Ostatecznie jesteśmy na etapie wyjmowania zaślepień po starych oknach i będziemy montować tam okna z możliwością otwierania do góry. Przecież nie po to wyjeżdża się w podróż, żeby ograniczać sobie widoczność. A kawa w pochmurne czy deszczowe dni lepiej smakuje, gdy ogląda się Świat ze swojego domu na kółkach… Artykuł ze wstawiania okien na lewą stronę zabudowy znajdziecie TU. Doszła też jeszcze kolejna zmiana, mianowicie dwa wysuwane blaty robocze, każdy 30 cm x 45 cm zamocowane na solidnych prowadnicach z blokadą zamknięcia i dużą wytrzymałością. Spokojnie zmieszczą się na nich komputer, śniadanie, czy inne drobiazgi.

14

Montaż prowadnic był nie lada wyzwaniem :)

15

IMAG4594IMAG4604IMAG4620Krok za krokiem w kilka wolnych dni udało się posuwać prace do przodu. Sporo czasu zajmowało dopracowywanie drobiazgów, bieganie do sklepów po zawiaski, śrubki, połamane wiertła i mnóstwo drobiazgów potrzebnych do docięcia i skręcenia wszystkiego w całość.

16

IMAG4625

SONY DSC

SONY DSC

SONY DSC

Potem było wiele godzin szlifowania i malowania dwiema warstwami lakieru.

SONY DSC

SONY DSC

SONY DSC

SONY DSC

Do wykończenia i dopracowania pozostały jeszcze drobiazgi stolarki, listwy maskujące, ramki na okna itp, ale to już zrobimy po pierwszych testach funkcjonalności zabudowy na jakimś najbliższym wyjeździe. Na teraz zamówiliśmy u tapicera komplet 7 różnych materacy do wnętrza z pianki 6 cm o zwiększonej elastyczności. No i czekamy na okna na lewą stronę zabudowy.

—————————————————————

Napisz do nas
Facebook
YouTube