Niemcy – dzień 3

Dzień trzeci – 26.09.2018

Prawie cały dzień spędziliśmy na nie wiadomo czym. Rano spacer po plaży, późno wstaliśmy, bo w nocy było chłodno, potem webasto się włączyło i grzało niemiłosiernie, o 8.00 przyszedł prawie świt… i mnie przebudził. Śniadanko w nagrzanym aucie smakowało wyśmienicie…

Do południa czas zmitrężyliśmy na niewiele wnoszące, ale jakże ważne czynności. Konieczne było znalezienie punktu gdzie kupiliśmy końcówkę do ładowania komputera. Potem jeszcze ostatnie zakupy w Polsce i już po 13 jechaliśmy na granicę w kierunku  Ahlbeck. Wyjazd z Polski  obfitował w nie lada emocje. Po prawej stronie Świnoujścia budy ciągnące się przez ładnych parę przecznic, promenada z papierosami, ciuchami, wędkarskimi utensyliami i tak dalej i tak dalej. Napisy tylko po niemiecku i wyglądało na to, ze tylko Niemcy tam spacerują i dokonują zakupów. Świnoujście jest bardzo ciekawe, bo wszystkie nazwy są zarówno w języku polskim jak i niemieckim. To nieodmiennie zdumiewa, kogo? Ludzi którzy nie mieszkają na terenach przygranicznych 😉

Po kilku minutach jazdy zobaczyliśmy niebieską tablicę z napisem Granica państwa, a tuż za nią żółtą tablicę z czarną wroną. Tak. Wjechaliśmy do Niemiec. Wyjechaliśmy z Polski. Jeszcze nie wiemy dokładnie na ile, ale wiadomo, że na długo…

Bez tytułu

Zwykle robiliśmy to na autostradzie, a to na przejściu w Świecku, a to w Kołbaskowie. Tym razem z jednego miasteczka granicznego do drugiego wjechaliśmy płynnie i prawie niezauważalnie.

Po kilkudziesięciu kilometrach dojechaliśmy do celu naszej dzisiejszej trasy  – do Peenemünde. To niewielka miejscowość, która jeszcze pod koniec XIX wieku była niewielką rybacką wioską. W latach trzydziestych XX wieku powstał  tam (jak czytamy w broszurce Muzeum historyczno-technologicznego) najbardziej nowoczesny ośrodek technologii na świecie. W październiku 1942 roku udało się w Peenemünde po raz pierwszy na świecie wystrzelić rakietę o napędzie odrzutowym, a w Doświadczalnym Zakładzie Lotniczych Sił Zbrojnych (Luftwaffe) testowano nowoczesne pociski. Wszystko to miało pozwolić Hitlerowi zdobyć militarną przewagę B Rakiety te wykorzystywano podczas ostrzału alianckich miast, miedzy innymi belgijskich, angielskich czy francuskich. Sama budowa ośrodka rozpoczęła się w 1936 roku a przy jej budowie wykorzystywani byli  robotnicy przymusowi, jeńcy wojenni, a także więźniowie obozu koncentracyjnego.

Pod koniec II wojny światowej Peenemünde i  zakłady produkcji rakiet zostały zbombardowane. Część ocalałych urządzeń zostało wywiezionych do ZSSR jako reperacje wojenne. Peenemünde znalazło się na terenie NRD, ale nie chcielibyśmy ryzykować stwierdzenia, że dlatego popadło w ruinę. Dziś przypomina nam półwysep Helski. Peenemünde położone na wyspie Uznam, którą z niemiecka należy nazywać Usedom, jest turystycznym miejscem, wyraźnie widoczne są tablice reklamowe, miejsca zabaw i atrakcji dla dzieci, parkingi przy plażach, piękny zalesiony teren.

W samym Muzeum Peenemünde czuje się ducha historii. To zimne, nietypowe miejsce, ale to tu rozwijała się myśl technologiczna, która stanowiła podwaliny pod rozwój technologii rakietowej, pozwoliło to także na budowę międzykontynentalnych rakiet atomowych i rozwój wyścigu zbrojeń w czasie zimnej wojny.

Zwiedzaliśmy cały kompleks, gdzie w zasadzie zachowały się elementy  dotyczące  już powojennej historii, kiedy obiekt był elektrownią i dostarczał energie na całe Pomorze Meklemburskie.

Wczesnym wieczorem pokłóciliśmy się na śmierć i życie, jak to zwykle bywa o pierdoły, o rzeczy mało istotne, nic nie wnoszące do sprawy. Ile kosztuje z Nienacka zaczynająca się kłótnia –brak napisanego  tekstu na bloga, brak przeselekcjonowanych zdjęć z całego dnia, dużo nerwów, dwie godziny naprzemiennej ciszy i krzyków, a do tego głód , ssanie w żołądku, brak romantycznego spaceru nad brzegiem morza i inne drobne niedogodności.

Na szczęście dojrzali i nieco mniej dojrzali wiedzą, że trzeba się pogodzić bo jedziemy na tym samym wózku…